Svarbiausia fotoaparato detalė

Po to kai įgyji patirties ir nusprendi kažką studijuoti giliau, supranti jog reikia pradėti nuo svarbiausių dalykų. Ta proga ir aš susimąsčiau - kas yra svarbiausia fotografijoje? Jeigu pagalvojote, kad fotografas - šaunu, nes tai buvo ir mano pirmoji mintis. Deja, bet fotografas kaip objektas visiškai nepasiduoda objektyviems apibendrinimams ir analizei. Ypač kai kalbame apie galutinio rezultato (fotografijos) kokybę - kiekvienas pats sau esam menininkas. Todėl šią temą (bent jau kuriam laikui) praleisiu.

Sekanti mane aplankiusi mintis pakuždėjo, kad toliau pagal svarbumą matyt yra fotografo darbo įrankis - fotoaparatas. Tai daiktas turintis labai aiškią paskirtį, veikimo principus ir labai plačią išvaizdų, bei parametrų įvairovę. Tikiuosi, kad tie kas skaito šias eilutes yra laike rankose fotoaparatą. Didelį ar mažą - ne taip jau svarbu, nes visų veikimo principas yra praktiškai tas pats. Kas šauniausia - fotoaparatai, bei jų naudojimo ypatumai pasiduoda studijoms. Vadinasi laikas grįžti prie atrodo jau ir taip gerai pažįstamo fotoaparato, ir dar kartą jį nuodugniai pastudijuoti.

Norėdamas būti nuoseklus, fotoaparato studijas taip pat nusprendžiau pradėti nuo svarbiausios jo dalies. Štai čia ir susimąsčiau. O jeigu paklausčiau jūsų - kuri gi fotoaparato dalis yra svarbiausia - ką atsakytumėt? Tikiu, kad atsakymų sulaukčiau įvairiausių - pagal kiekvieno mūsų asmeninę patirtį ir santykį su fotografija. Vienam svarbu būtų mega-pikseliai. Kitam - objektyvo kokybė. Trečiam - užrakto paleidimo mygtukas ar sensoriaus jautrumas. Ir t.t. ir pan. Tikra tiesa - nesvarbių detalių šiuolaikiniame fotoaparate nėra. Bet be kurios iš jų neįmanomas joks fotoaparatas? Pabandykim kartu pažiūrėti į tipinio fotoaparato schemą ir surasti tą svarbiausią detalę.

Tipinio fotoaparato skerspjūvis
Objektyvas? Lęšiai? Diafragma? Ar teko kada girdėti apie pinhole kamerą? Ji neturi nei vienos iš čia paminėtų objektyvo detalių, o fotografuoja. Šviesai jautrus paviršius? Na jeigu nagrinėtume juostelinį ar plokštelinį fotoaparatus, tai - griežtai tariant - juostelė ar plokštelė nėra fotoaparato dalis. Vadinasi - ne, ne tai. Užraktas? Atrodytu be jo neįmanoma, bet... pirmieji fotoaparatai formalaus užrakto kaip ir neturėjo - vietoj jo buvo naudojamas objektyvo dangtelis. Ir fotografuojant tamsiame kambaryje su  pinhole kamera jo nereikia - ekspozicijos trukmę galima reguliuoti šviesos šaltinio jungikliu. Belieka korpusas. Bet ar tikrai nors ką nors jis lemia nuotraukos kokybei? Jeigu jis aklinai uždaras, gali būti cilindrinis, stačiakampis ar dar kokios tik norit formos ar spalvos - jokio skirtumo. Vadinasi ir ne tai.

Ilgokai mąsčiau ir priėjau kiek netikėtos išvados: šioje schemoje svarbiausia dalis yra... neparodyta. Tiksliau - nepažymėta. Tai taip vadinama  apertūra - anga per kurią į fotoaparato vidų patenka šviesa atsispindėjusi nuo fotografuojamo objekto. Ją turi visi vaizdą fiksuojantys įrenginiai. Nuo jos dydžio priklauso ryškumo lauko gylis ir pačios nuotraukos detalumas - vieni svarbiausių fotografijos kokybės parametrų.

Beje, kažkodėl literatūroje apie fotografiją lietuvių kalba terminas apertūra naudojamas retai. Bent jau man teko sutikti rečiau, negu terminą diafragma. Na taip - jie labai susije, nes diafragma reguliuoja apertūros dydį. Bet studijuoti diafragmą reikštų studijuoti jos konstrukciją, veikimo būdus ir sukuriamos apertūros kokybę. Ar didelis skirtumas 8 ar 9 lapelių diafragma, kai ji giliai objektyve ir jos konstrukcijos pakeisti negali?  O apertūros pakeitimas nuo f/2.8 iki f/8 dažniausiai turės dramatišką įtaką fotografijai. Todėl studijuoti apertūros įtaką fotografijai, mano galva, yra būtina. Vadinasi nuo jos ir pradėsiu.